実践19 美術授業案・総合活動案/Art Lesson Plans and Integrated Lesson Plans


A.学習活動名/Lesson Title[Learning Activitie]

「新種発見」New species discovery


 レッスン概観Lesson Overview:学校の中で,新しい生き物を発見しました。The new living thing was discovered in the school.

 学習領域Subject Area: ○
 
A−1 図画工作科/Drawing and Handicrafts[Art Lesson] 
a表現○(1)造形活動/Art Project○(2)絵,立体,つくりたいもの/Expression and Creativity
 ○b 鑑賞/Appreciation  
A−2 総合的な学習の時間/Period for Integrated Study[Integrated Lesson]  
 a. 国際理解/International Understanding  ○b. 情報/Information ○c. 環境/Environment  
 d.福祉・健康/Welfare&Health e. 地域や学校の特色/Distinctive Education
 ○f.児童の興味・関心/Children's Own Interests
B.実施日 2002年   月   日Date: 2002

C.学校名「東京都杉並区立東田小学校」:Higasida Elementary School
         
D.学年 5年Grade Level:5th
E.先生「本永安芸夫」Teacher in charge Mr.Akio Motonaga                     
F.授業の日数(2日): Lesson Length (Days): 2
  時間数(3時間)45分授業 3Hours:[45-minute class periods]

G.場所/Place at「校舎内と図工室」"The inside of a school building, and a arts room"

H.主なねらい/Lesson Objectives:
学生は次のものができるようになります。
The students will be able to: It will be emphasized that students enjoy arts and have a love for arts throughout their lives, and at the same time, individualized and creative learning activities will be promoted.
生徒が芸術を楽しむこと、そして彼らの生活の中で芸術への愛を持つことは強調されるでしょう、そして、同時に、個性的で創造的な学習活動は、促進されるでしょう。

H-1 図画工作科Art Lesson
1.つくりだす喜び: Enjoy creative activities of making art:
2知覚と情操:Perception and aesthetic attitude
3.基礎的な能力:Fundamental creative ability to form art;
4.知識と技術:Knowledge and skills.
5.創造的な表現/実行: Creative expression/performance:
6.反応/評価:Response/evaluation:

H-2 「総合的な学習の時間」"Period for Integrated Study"
(1)自ら課題を見付け,自ら学び,自ら考え,主体的に判断し,よりよく問題を解決する資質や能力を育てること。
(2)学び方やものの考え方を身に付け,問題の解決や探究活動に主体的,創造的に取り組む態度を育て,自己の生き方を考えることができるようにすること。
The "Period for Integrated Study" aims at helping children develop capability and ability to discover problems by themselves and solve those problems properly.


I.学習過程/Lesson Activities:[Procedures]
1.導入:Motivation of studentsや導入作品:Introducing the Work of Art
・指導ポイント: Teaching points
・主発問:Examples of Focus Questions:
2.生徒は牛乳キャップの目玉を持って,校内で新しい動物を探した。The student had a milk cap's eyeball and looked for the new animal in the school.
どこに,何がいたかを取材して帰る。It covers and returns [ what was and ] where.


3.生徒は発見した1番のお気に入りを発表する。(他人と重ならないようにするため)
A student announces the discovered favorite of No. 1. (In order to make it not overlap with others)

4. 生徒はデジカメで自分の作品を撮影する。A student photos his own work by the digital camera.
 
5.写真をプリントアウトする。A photograph is printed out.
6.生徒は,自分の新種に合う額をつくり,プリントを貼る。A student builds the frame suitable for his new species, and sticks a print.
7.学校の中で見つけた,新種の動物の展覧会The exhibition of the animal of a new species found in the school

◆日本美術教育会Japan Art Education Association


更新Last updated 2003/8/23
戻るBack to Lesson Plans
質問がある場合は,連絡をとってください If you have any questions,Please contact Us.

図工と総合の学習 Back to Integrated Lessons